måndag 5 januari 2009

5 jan - C'est parti!



Okej, idag åkte hela garderoben på (inkl. skogshuggarmössan)! För att inte frysa får man göra avkall på allt vad stil är.. Det känns dock som ett pris jag mer än gärna betalar för att slippa få feberfrossa igen. Idag var det normalt Stockholmsväder (-7 kanske) vilket passade mig alldeles utmärkt. Blev t.o.m. lite för varm i min eskimåutstyrsel efter ett tag...

Men om man inte fryser ihjäl i Montréal finns det andra saker man kan råka ut för. Jag listar här 4 tråkiga saker som hände mig idag (denna lista är ett uttryck för min mindre positiva sida):

1. Jag missade bussen i morse för att jag stod på fel sida av vägen och fick gå i 15 minuter till tunnelbanan.

2. Jag gick av på fel tunnelbanestation när jag skulle till mitt möte på universitetet, vilket innebar att jag blev 20 minuter sen (bra start!). Tydligen ska man inte hoppa av på métrostationen Université de Montréal när man ska till Université de Montréal, utan på métrostationen Edouard-Montpetit (vilket vem som helst borde förstå!). Jag hamnade iofs på universitetsområdet men långt från den pavillon (byggnad) jag skulle vara i... Fick klättra över snöberg (okej, mer små kullar), ta vägar som var avstängda (passage interdit stod det på en STOR skylt), gå genom parkeringshus etc. innan jag hittade rätt. Ingen jag frågade visste var byggnaden låg och i huvudbyygnaden var det helt tomt och ingen att fråga.. Jag kan erkänna att jag inte var helt nöjd vid denna tidpunkt och kände mig ganska uppgiven.

3. Min shoppingpåse gick sönder på gatan (samma gata där jag trillade i fredags) och allt innehåll trillade ut precis som för Macaulay Culkin i Ensam Hemma... Då kände jag mig ganska tafflig igen (inte lika illa som när jag trillade iofs)...

4. När jag tog en bild på gatan gick en sur gubbe förbi mig och sa åt mig att jag inte borde fota här... Han var otrevlig. Trodde säkert att jag fotade honom, men varför i hela fridens namn skulle jag fota en sur gubbe när jag står på en fin gata?

Men, jag har en optimistisk sida också och den gör att jag trots sjukdom och allt ändå är på bra humör! De flesta människor jag träffat och pratat med här i Montréal har varit vänliga och mycket hjälpsamma. De har fångat mig när jag trillat på bussen, gett mig servetter när jag snorat för mycket (fräscht) och hjälpt mig hitta det jag behöver. Dessutom fick jag en riktigt bra julklapp av Céline idag, en kokbok för veganer! Konstigt nog stod jag på Hedengrens i mitten av december och tittade på exakt samma bok, men köpte den inte för att jag tänkte att jag inte skulle packa med mig en massa böcker. Tänkte att jag kunde köpa den här nere i stället, lustigt att hon kunde pricka så rätt! :)

Ikväll ska jag titta på hockey, Sverige-Kanada i JVM-finalen och äta en kick-ass pasta! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello my russian girl!

Kul att du trivs trots alla omstädigheter! hör av mig så fort jag blivit klar med allt flyttstök. Hoppas du kryar på dig snart så du får ut och njuta av den kanadensiska vinterkylan;) Saknar dig! Puss Steph