måndag 19 januari 2009

19 jan - Les vacances sont términées



Så här ser katten (som heter Sushi) ut! Efter 2 veckors tillbakadragenhet och skeptiskt spanande på mig, verkar det nu faktiskt som att han har börjat gilla mig. Vi har haft våra fajter (t.ex. när han jagar sin svans mitt i natten och morrar högt) och jag har vid ett flertal tillfällen jagat honom med diverse svenska svordomar. Nu är han dock snäll som ett lamm och stryker sig längs mina ben när han vill bli ompysslad!

Hur som helst, helgen har bestått av att inse hur mycket jobb jag har framför mig i skolan. Jag som hade hoppats att detta skulle bli en ganska slapp termin där jag kunde passa på att ta det lite lugnt och ha roligt.. I stället inser jag att kraven här är mer än dubbelt så höga som i Sverige. Helt otroligt hur mycket vi ska läsa inför varje lektion och allt vi läser ska vi skriftligt reflektera över i överambitiösa arbeten som ska lämnas in. Har pratat med lärarna om betygskriterierna (som är A-F som i Sverige, men som har + och - på alla bokstäver dessutom) och de tänker tyvärr inte göra några undantag gällande bedömningen av kvaliteten på franskan för att jag är utbytesstudent. Precis som för alla fransktalande studenter kommer det göras ett avdrag på 10% av mitt betyg på allt som lämnas in om franskan på något sätt är bristfällig. Vet inte om jag tycker att det är en helt rättvis policy för utbytesstudenter faktiskt. Det är ju inte en franskkurs jag går, så det viktiga borde ju vara att jag har förstått ämnet och kan formulera det på ett läsbart sätt.

Så, jag spenderade en stor del av helgen till att plugga och skriva reflektioner... Hann iofs gå på bio med Dominique och 2 andra franska utbytesstudenter, vilket var mysigt. Vi såg en polsk film (The last foray of Lithuania) på Montréals motsvarighet till Zita ungefär (fast det var gratis!). Har också bokat en liten miniresa till Québec City för Carnaval d'Hiver (som ska vara den största "snökarnevalen" i världen tydligen). Det är den 30-31 januari och det ska bli kul och se vad det är!

Annars är jag för tillfället lite bitter för att jag igår fick tacka nej till både skridskoåkning i parken och jazzklubb på kvällen för att jag hade en reflektion som skulle vara klar idag.. Men texterna är i alla fall intressanta och om inte annat, så lär jag mig ju faktiskt en massa franska på detta sätt också (även om jag hellre hade lärt mig franska på ett café pratandes med trevligt franskt sällskap över något gott att tugga på.. Men, man kan inte få allt man önskar här i livet! :))

Inga kommentarer: