lördag 10 januari 2009

9 jan - Centre Ville



Så här ser det ut på Monréals motsvarighet till Drottninggatan, Rue St-Catherine. Det är ingen gågata, men här ligger alla klädesaffärer och ett flertal varuhus och gallerior. Något som är ganska häftigt är att området på tunnelbanenivå är ihopknutet så att man egentligen aldrig behöver gå utomhus (vilket är skönt när det är kallt!). Detta underjordiska kvarter kallas Montréal Sous-Terrain och här finns allt från stora biografer till ett flertal olika food courts.

Jag var på jakt efter två saker som jag behövde och tyvärr fanns ingen av dem. Jag behövde produkter från Dermalogica och I.D, men det verkar inte finnas här. Frågade flera butikssäljare, men de visste inte heller var man kunde få tag i det. Hittade däremot en hälsokostbutik där jag kunde köpa lite mer nässelte. :)

Annars råkade jag som vanligt ut för en del mishaps. Lyckades beställa den äckligaste (nästan helt oätbar faktiskt) vegetariska pad thai jag någonsin ätit. Det började med att thai-killen bakom disken spillde ut skållhet thai-sås över hela min hand och slutade med att jag hittade en bit biff bland nudlarna. Däremellan försökte jag få ner den totalt smaklösa maten. Då var jag inte en happy camper kan jag erkänna. Som plåster på såren gick jag och köpte en smoothie som var ganska god...



Food courten där världens sämsta thaiställe ligger...

Pratade lite senare med en tjej som sålde frimärken i en tidningsbutik och det visade sig att hon hade en svensk pojkvän som hette Klas och kom från Luleå. När jag uttalade namnet Klas rättade hon mig genast och påpekade att namnet inte stavades med u. Se där, det verkar som att jag kan inte ens prata mitt modersmål ordentligt! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, vegetarisk pad thai är bland det bästa jag vet! Så jag hade också varit en icke-happy camper om jag hade fått en dålig sån... Vad bra att smoothien var bra iaf :)

När jag var i USA i höstas letade jag också efter just Dermalogica och I.D. Fick efter ett tag veta att I.D nästan uteslutet såldes på Sephora. Dermalogica å andra sidan fanns bara hos auktoriserade hudterapeuter/salonger. Hoppas du hittar dem.. Deras sajter kanske har retail-information!

Kramar från Svedala!

Anonym sa...

Ha ha, precis den inforamtionen fick jag också! Fick en adress till en nyöppnad Sephora, men där var ingen Spehora.. Får försöka med något annat mineralsmink! :) Dermalogica tror jag att jag har hittat nu i alla fall! :)

Hur går det på SVT? Stor kram!