torsdag 8 januari 2009

8 jan - Cotes-des-Neiges



Det är inte konstigt att de där lönnlöven är bra på att spela hockey faktiskt. Denna bild är tagen runt hörnet från universitetet och man ser killar (bara killar faktiskt) med hockeyklubbor överallt i stan. Det verkar, utan tvekan, var den mest populära sporten här i Montréal och det kanske inte är så konstigt med tanke på klimatet. Som om hela Sverige skulle vara som Örnsköldsvik typ - tänk vilket hockeylag vi hade haft då!

Idag började jag min tredje kurs, Sociologie du travail (arbetssociologi) och även den verkade bra. Kvinnan som håller i kursen har bl.a forskat mycket på fackföreningar och tillhör den kritiska skolan inom sociologi. Även denna kurs var ganska glest befolkad, vi var kanske 20 personer i klassrummet. Jag tycker att det är ganska bra eftersom det då blir lättare att få kontakt med de andra studenterna. De jag har pratat med hittills på kurserna har varit väldigt vänliga och tyckt det var spännande att jag kom från Sverige. Sen tycker jag alltid att det är svårt (även i Sverige) när man går fristående kurser att träffa folk på kurserna som man faktiskt också umgås med utanför skolan. De flesta har redan sin krets av vänner och åker hem direkt efter lektionen (som dessutom bara är 1 gång/v). Universitetet organiserar dock en hel del saker där man kan träffa andra studenter (speciellt andra utbytesstudenter), så jag ska försöka vara med på dessa i de fall jag kan.

Idag skev jag också in mig på en Power Yoga-kurs på universitets sportcenter. Det är en 90-minuterskurs som ges 1 gång/v i 10 veckor. Ska bli jättekul att komma igång med det igen, känns som att det var väldigt längesedan jag var på en yogaklass. CEPSUM heter skolans sportförening och de har verkligen massor att erbjuda, bl.a. helgresor till ett skidsystem här i närheten. Ska kolla upp det lite närmre, det hade varit jättekul att komma iväg och åka lite en helg!

Efter skolan utforskade jag ett kvarter som heter Cotes-des-Neiges. Det är kvarteret närmast universitetet och där finns lite caféer, restauranger och affärer. Strosade runt lite och tittade i butikerna (hittade mina älskade röda linser tillslut! Se bilden nedan) innan jag satte mig på ett te- och kaffehus. Det var inte supermysigt (i likhet med de flesta caféer jag sett hittills), men det fanns massor att välja på. Satt där i kanske 2 timmar och läste och skrev några vykort. Ungefär 90% av alla som var där satt också själv och läste eller pluggade, vilket gjorde mig lite förvånad faktiskt. Samtidigt tycker jag att det är en bra sak, något jag gör ganska ofta hemma i Sverige också, vilket de flesta av mina kompisar alltid tyckt var lite märkligt. Svenskar är kanske i allmänhet lite för självmedvetna för att synas ensamma på offentliga platser?



Allt jag kan drömma om (linser, quinoa, bönor, gryn, frön, nötter) i lösvikt!

I övrigt sitter hostan fortfarande i och nu har jag fått träningsvärk i den högra delen av magmuskulaturen (den lilla där är :)) för att jag hostar hela tiden.. Annars mår jag mycket bättre och jag orkar lite mer nu än innan, även om jag fortfarande känner mig ganska trött. Gör framgångar ute på stan också, idag lyckades jag t.ex. hoppa av på rätt busstation på vägen hem (första gången!). Sådana små framsteg gör mig lycklig!

Inga kommentarer: