torsdag 8 januari 2009

7 jan - Les premieres scéances



Idag började skolan för mig! Bilden ovan är tagen i caféet närmast mina lektionssalar, mysigt va?:)

De två kurser jag började idag verkade dock bra! Det kändes som att jag kommer att klara av båda kurserna om jag bara lägger ner tillräckligt mycket arbete på det. Det var inga problem att följa med läraren i statistik, men läraren i den andra kursen (om globalisation) var lite äldre och pratade därmed med en mycket värre dialekt. Min mentor varnade mig lite för hans dialekt faktiskt och det är mycket större skillnad på franskan här och i Frankrike än vad jag hade trott. Kanske kan jämföra min upplevelse här med en tysk som lärt sig rikssvenska och sedan hamnat på bilprovningen i Trelleborg.. Han skulle nog också behöva anstränga sig lite extra för att förstå! Dialekten här är alltså inte så vacker och de som är värst hugger orden på mitten och uttalar inte allt (som en medelklassbritt typ). Spendar därför mycket kvalitetstid framför tv:n med att titta på Québecs såpoperor :)

Efter 6h av föreläsning på Kanadafranska var jag rätt trött i huvudet. Det var snöstorm ute med typ 1m nysnö som man var tvungen att pulsa genom. Jag hade lyckats tappa min ena mössa (ja, här måste man ha 2 mössor på sig...) någonstans i skolan, så det blev lite kallt om huvudet på vägen hem. När jag tillslut kom hem var klockan kanske 8 och då orkade jag inte så mycket mer än att äta och gå och lägga mig.

Inga kommentarer: