torsdag 15 januari 2009

15 jan - Mon batiment



Här bor jag! För att komma in i vår lägenhet får man gå upp för trappan och in genom den högra porten. Fönstret ni ser är in till Célines rum, medan mitt rum ligger "i mitten av lägenheten". Nästan alla hus ser ut så här i området, med spiraltrappor som leder upp till lägenheterna på andra och tredje plan. De är ganska fina tycker jag, särskilt på kvällen eftersom många har virat ljuskablar runt trappräcket. Området är, som jag tidigare nämnt, helt franskt och det är i dessa kvarter den franska befolkingen alltid har huserat. Från början var detta väldigt fattiga kvarter, vilket man märker på att det t.ex. inte finns tillräckligt med fönster i lägenheten (bara 4 tror jag totalt). Nu är det dock väldigt trendigt att bo på le Plateau och det är det mest animerade kvarteret gällande kulturevenemang och liknande!

Idag har jag inte gjort så mycket intressant faktiskt. Jag har bara pluggat och varit i skolan, vilket ju faktiskt är det jag ska göra när jag är här (till 50% av tiden i alla fall!). Har börjat vänja mig vid mitt sköna schema som jag önskar att jag kunde ha året runt. Att aldrig behöva ställa väckarklockan och att kunna styra över sin egen tid är något inte många (förutom alla studenter då förstås) har kunnat unna sig efter den industriella revolutionen! Jag sover av denna anledning extra mycket för att visa mina sympatier till alla proletärer där ute som inte får sova lika mycket som jag (och ja, jag gick på en föreläsning om arbetets historia idag)! :)

Inga kommentarer: