lördag 3 januari 2009

1 jan - New York



Framme i New York! Tog bilden precis efter att jag steg av planet och New Yorks skyline fick mig verkligen att bli sugen på att åka till New York igen på riktigt, inte bara sitta på Port Authority i 3 timmar...

Hade 5 timmar att döda i New York innan jag kunde ta flyget till Montréal och jag kan ju säga att Newark inte är den roligaste platsen att spendera 5 timmar på. Finns absolut ingenting att göra, inte ens några vettiga butiker att kolla runt i... Så jag satte mig och åt en veggieburger på ett ekologiskt matställe (det var däremot imponerande!) och tittade på människor. Kan säga att Newark den 1 januari 2009 mest var befolkat av medelklassamerikaner och om det är så medelklassamerikanen ser ut och lever sitt liv är jag allvarligt orolig för USAs framtid. Medelpersonen var vad vi skulle kalla kraftigt överviktig och alla satt och åt snabbmat (hamburgare, pizza, glass) och drack läsk. Men, det var inte det som var min huvudsakliga observation...

Min huvudsakliga observation var att jag satt och åt min veggieburger på exakt samma ställe, och kanske t.o.m. samma bord, som jag satt på i augusti 2006 när jag var på väg från summer camp i Pennsylvania till Stockholm. Denna upptäckt fick mig att tänka till ganska mycket på allt som har hänt sedan den tiden. Summer camp (som de flesta av er förmodligen redan vet) var kanske inte min lyckligaste period i livet och jag kunde känna allt det jag kände då när jag nu igen satt på samma plats. Så mycket har förändrats i mig och för mig, men allt runt omkring, det rent fysiska, såg precis likadant ut.

På väg sen till Montréal flög vi över Manhattan när det var mörkt och stjärnklart och det var otroligt vackert! Jag kunde se Central Park och alla gator och hus var upplysta. Väl i Montréal var jag väldigt trött (klockan var 3 svensk tid när jag var framme), men jag fick min väska fort och jag kunde ta en bus in till Montréal där Céline (hon jag bor med) hämtade upp mig!

Inga kommentarer: