fredag 23 januari 2009

22 jan - Ma premiere note!



Så här ser det ut på Avenue de Mont Royal, som är den mest animerade gatan i mitt område. Här finns det massor av mysiga caféer, restauranger och småbutiker. En bra gata att strosa på om man bara vill gå ut på stan och titta (om vädret tillåter förstås!).

Idag spenderade jag hela 2½ härliga timmar på försäkringskassan (L'Assurance Maladie de Québec) för att lämna ett enda papper till min "dossier", så att jag kan få mitt kort (och kanske då äntligen gå till läkaren och kolla upp mina stackars luftrör). Helt otroligt hur lång tid det tog. Killen som har hand om mitt ärende (en riktigt överviktig medelålders man) gick efter 1 timmes väntan från min sida helt sonika ut på lunch (garanterat fast food) och kom inte tillbaka förrän 1 timme senare.. Sen visade det sig att det var förbjudet att äta i väntsalen också (inte ens en frukt fick man äta) och jag var jättehungrig... Skönt i alla fall att det blev gjort idag!

Passade sen på att titta lite på slutrean innan jag gick till skolan. Hittade en Fred Perry-piké och ett par grymma Sevenjeans för halva priset! :) Sevenjeansen är dels svåra att få tag i i Sverige och dessutom sjukt dyra (typ nästan 2000 spänn), så det kändes som en bra affär!

I skolan fick jag sen tillbaka min första inlämning och jag blev superglad! Det visade sig att jag fick högsta betyg (på en tregradig skala) och hon hade inte några kommentarer på mina formuleringar eller grammatik. Word hjälper ju till mycket med stavningen, men programmet har ju ingen känsla för hur man ska formulera sig, varför jag var lite orolig för just den biten. Men det visade ju sig att det gick bra ändå! :)

På kvällen var det en "organiserad" utgång för utbytesstudenterna. Detta innebar att de gav alla en adress till en bar och sen fick alla klara sig själv. Ganska konstigt faktiskt att det inte var mer uppsyrt än så, det var precis som att vara på vilken bar som helst bara det att man visste att de andra också var utbytesstudenter. Musiken var dessutom helt extremt hög så om man ville prata med någon fick man verkligen skrika. Jag och Dominique gick dit tillsammans och sen kom några tjejer från Holland som vi träffat tidigare (som bor på korridoren med Dominique). En stackars norsk tjej såg väldigt ensam ut (hon hade gått dit själv), så vi passade på att adoptera henne till vår grupp också. I övrigt var det bara fransmän som satt i stora klungor och bara umgicks med varandra. Fransmän är roliga. De åker på utbyte för att se en annan kultur (eller vad de nu hade tänkt sig), men de åker till ett annat fransktalande land och de åker i grupp. De flesta universitet skickar flera studenter och de är redan tajta innan de kommer hit. Tyvärr tror jag att det innebär, i vissa fall, att de inte lär känna så många nya människor eftersom de mest umgås med de vänner de kom hit med. För mig är halva poängen med en resa att kliva ur sin vanliga bekvämlighetszon, för att på så sätt kunna ta in den nya omgivningen i så stor grad som möjligt. Det är väl därför jag alltid har föredragit att resa själv eftersom jag tycker att det ger och utvecklar en mycket mer som person. Sen finns det ju såklart andra fördelar att resa med vänner såklart!

Inga kommentarer: