tisdag 6 januari 2009

6 jan - Je suis inscrite!



Jag klagar ofta på att de blå husen på Stockholms universitet inte är så easy on the eyes.. Nu tror jag att jag har hittat deras fula kusin - Institutionen för samhällsvetenskap på Université de Montréal. Byggnaden på bilden ovan är inte estetiskt tilltalande någonstans (inte inuti heller och särskilt inte toaletterna!) och tyvärr är det här jag kommer att spendera en stor del av min tid eftersom alla mina föreläsningar ges här.

Idag träffade jag min pedagogiska rådgivare (consiliere pédagogique) för att diskutera och slutgiltigt välja de kurser jag ska följa. Hon var jättetrevlig och hjälpsam och vi kom fram till att jag skulle välja den lättaste statistikkursen i stället för den avancerade (tack för det!) eftersom man var tvungen att ha arbetat med SPSS tidigare för att följa den avancerade. Jag hoppas att Stockholms universitet godkänner denna kurs, statistik är svårt som det är och att gå en kurs i det på franska kommer nog att vara ganska kämpigt redan som det är skulle jag tro...

Så, nu är jag i alla fall inskriven på universitetet och i morgon börjar jag med 2 kurser, statistik och transformation du monde contemporain. Det ska bli spännande att se hur svårt det kommer att bli för mig att följa kurserna. Har läst kursbeskrivningarna på internet och de verkar otroligt omfattande, med mycket litteratur (allt på franska) och mycket regelbundna inlämningar och presentationer. En kurs (sociologie du travail) har inlämningar varje vecka på aktuell litteratur, 2 st arbeten på 10 och 15 sidor, en analys av en film och sedan en avsultande tentamen... Känns som att jag behöver vara VÄLDIGT mycket mer ambitiös här än i Stockholm för att klara kurserna. Förhoppningsvis är de lite snällare mot utbytesstudenter när det gäller det språkliga. Tror att jag ska presentera mig för varje lärare och förklara för dem att jag förmodligen kommer att behöva mer hjälp än de andra.

Min sjukdom vill inte riktigt ge med sig ännu heller tyvärr. Det känns som att jag har energi för 4h ungefär, sen måste jag gå och lägga mig. Hade tänkt gå ner på stan efter att jag skrivit in mig idag, men jag mådde illa och var så trött att jag var tvungen att gå hem och lägga mig och sova en stund. Har ju 6h föreläsning i sträck i morgon, så jag behöver samla mina krafter...

En mycket bra nyhet är dock att min docksäng på lördag kommer att bytas ut mot en stor Futon! Célines bror flyttade precis hemifrån och då behövde hennes föräldrar inte ha kvar den, tur för mig!

En mindre bra nyhet är att det förväntas en snöstorm inatt med typ 3 meter snö...

Inga kommentarer: