lördag 24 januari 2009

23 jan - Igloofest!



Filmen här ovan (inte världens bästa, jag vet..) är från Igloofest (igloofest.ca) i fredags kväll! Igloofest är en del av Fete-de-Neiges (snöfesten) i Montréal och det är ett "utomhusdisco" i Vieux Port med flera olika DJ som spelar (Modeselektor var där i fredags t.ex.). Själva "discot" ligger i ett gammalt skeppsvarv skulle jag tro och det var superhäftigt med all snö, alla igloos och alla snöbarer som glittrade i ljuset från strålkastarna. Det snöade stora snöflingor hela kvällen och det var verkligen en speciell upplevelse. Kändes som att vara på en blanding av After Ski i fjällen och Roskilde typ.. Folk hade de mest märkliga kläder på sig också, det var t.ex. någon som sprang runt i en kanindräkt (som en maskot). Har sett flera stycken i maskotdräkter här faktiskt, häromdagen såg jag några spela fotboll på en fotbollsplan i 1 meter djup snö och då var det 2 personer (målvakterna) som hade maskotdräkt på (en elefant och en björn tror jag). De är lite speciella här i Kanada minst sagt..



Utsikten över Montréal från "ovanvåningen" på varvet. Det som ser ut som en parkeringsplats täckt av snö är faktiskt floden (St Laurence Riviere) som rinner genom staden, men som under vintertid är frusen (man kan åka skridskor på den faktiskt med jättefin utsikt över Montréal).

Jag gick till Igloofest med Céline och några av hennes vänner från Montréal. Vi var först i Quartier Chinois och åt kinesisk mat (mest kinsesiska champinjoner och pak choi för mig..). Är faktiskt inte så förtjust i kinesisk mat om jag ska vara ärlig, tycker att det är lite för "greasy" faktiskt. Hur som helst var det ett mycket trevligt gäng med lite alla möjliga typer av folk. Jag var den lilla bebisen i sammanhanget iofs, eftersom de flesta var kring 35 år gamla. Där var en mellanstadielärare, en yogalärare, en doktorand i psykologi, många som lästearkitektur och några som läste konst. Totalt var vi nog 10 personer tror jag och de var verkligen trevliga och lättpratade. :)



Bakom dansgolvet fanns "loungen" med isbarer och igloos!

Efter ungefär 3 timmars dansande bland uppstoppade björnar och folk i påfågelskappor med blinkande solglasögon var jag ganska frusen och redo att åka hem. Jag och Céline tog métron ihop (hon skulle iofs hem till sin "chum") och när jag kom hem tog jag en ordentligt varm dusch innan jag somnade huttrandes i min mjukisdräkt. Kanske var det inte det smartaste draget att vara ute i snön hela kvällen med min hals, men det fick det vara värt. Jag ska dock aldrig igen dricka kanadensisk red bull (här heter det "gouru" och är alltså en energidryck). Jag kunde verkligen inte somna och grannens technomusik klockan 8 på morgonen, samt kattens outtröttliga jakt på sin egen svans, hjälpte inte så mycket heller.



Jag och Céline i eskimåutstyrsel..

Inga kommentarer: