lördag 3 januari 2009

2 jan - Montréal

Vaknade ganska tidigt på morgonen och försökte få igång min dator så att jag kunde prata med alla och säga att jag var framme.. Hade dock glömt att ta med en adapter (un plug på kanadafranska :)) vilket innebar att jag hade typ 10 minuters batteri på min dator. Min telefon har ingen täckning här heller, vilket är lite jobbigt. Tydligen är det ingen som använder mobiltelefoner här i Montréal, så det finns ingen täcknig någonstans. Skumt tycker jag, men min rumskompis säger att det är så det funkar och att det inte är några problem eftersom man kan ringa från telefonboxar... När jag frågade hur man gjorde om den personen man ville nå inte var hemma kunde hon dock erkänna att det var ett problem :)

Hur som helst. Allt är bra, lägenheten är väldigt fin med trägolv och högt i tak och mycket större än vad jag hade trott. Mitt rum är också fint och ganska stort, men innehåller en alldeles för hård och liten säng för min smak.. Jag har typ ont i axlarna efter första natten, så jag ska nog försöka hitta en mjukare madrass eller en större säng. I lägenheten bor också en katt som heter Sushi (han är enormt stor, men väldigt söt!).

Första dagen gick vi ut i området här i le Plateau för att kolla runt lite. Le Plateau är det mest franska området och centrum för mycket av det kulturella livet i stan. Det är tydligen här man vill bo, så jag hade verkligen tur när jag valde boende (hade ingen aning om det då). Vi gick ner till rue Mont-Royal som är den närmsta shoppinggatan och den var fylld av små caféer och småbutiker. Det roliga är att allting ser ut som var som helst i Nord-Amerika, men alla pratar franska... ganska märkligt faktiskt. Det innebär, tycker jag, att det inte är lika mysigt som i t.ex. Paris, men det för med sig att det är betydligt lättare att hitta eftersom allt är väldigt kvadratiskt. Hittade i alla fall flera butiker med ekologisk och vegetarisk mat, vilket kändes super! Utbudet var mycket bättre än i Stockholm och alla avokados på hyllan var mogna! :) Jag ska ta med kameran och lägga upp lite bilder från dessa butiker, de hade allt jag någonsin skulle kunna drömma om i matväg! Passade också på att ordna med tunnelbanekort och att köpa en adapter så att jag kan använda min dator. Lyckades även göra bort mig genom att trilla på en isfläck framför ett café som var fullt med folk... :)

När jag sen skulle hem insåg jag att jag hade klätt på mig alldeles för lite kläder (det var -14 utomhus och snöade) och jag hade tappat känseln i såväl fötter som händer. Inte så smart med tanke på att jag i princip redan var sjuk när jag kom. Jag bar på alla kassar och när jag äntligen kom fram till lägenheten lyckades jag inte öppna dörren eftersom jag inte kände något i mina händer. Fick knacka på hos grannen för att få hjälp och som tur var lyckades han få upp dörren (man måste trycka jättehårt för att få upp den). Jag har nog aldrig varit så kall i hela mitt liv (kanske delad förstaplats med Kläppen -95) och jag var tvungen att bada i skollhett vatten i 1h typ innan jag var någorlunda OK igen. Mina fötter var lila! Senare på kvällen började jag få frossa och ont bakom revbenen när jag andades (ajajaj). Var alldeles för trött för att tänka mer på det då, så jag somnade klockan 6 på kvällen i mina febersmärtor...

Inga kommentarer: