onsdag 14 januari 2009

14 jan - Le chocolat divin



Så här ser min gata ut. Massor med snö! Jag har faktiskt börjat uppskatta all denna snö som finns här överallt. Klär man sig bara tillräckligt varmt (och då menar jag dubbelt av allt), så är det faktiskt inte så illa att vara ute i -25 som det var idag (så länge man inte väntar på bussen förstås). Har även börjat lägga märke till hur hela staden verkligen är anpassad för detta klimat. Alla métrostationer har t.ex. en stor väntsal med stora fönster där man kan avvakta tills man ser att bussen kommer. I örvigt är staden planerad på ett sätt som gör att många byggnader (t.ex. de olika pavillons på universitetet) är sammankopplade genom underjordiska gångar, vilket gör att man faktiskt (om man lär sig var dessa gångar finns) inte så ofta behöver bege sig ut i kylan.

Mötte upp en tysk utbytesstudent som heter Dominique i morse för att äta frukost/lunch (kl. var trots allt halv tolv) i skolans cafeteria. Hon kommer från Köln och är här för att läsa ekonomi på HEC (vilket är i samma pavillon som jag). Vi mötte också upp en annan utbytesstudent från Frankrike (Paris!) som heter Pauline. De bor båda två i korridor på universitetsområdet och de var väldigt trevliga. Jag och Dominique är båda lediga på fredag, så då kanske vi ska bege oss ut på stan för att se oss omkring lite (om det inte är för kallt, det ska bli -30). Dominique kom också precis till Montréal och stannar i 4 månader, precis som jag.

Efter det hade jag min andra statistiklektion. Måste säga att jag är förvånad över hur bra det går hittills med det. Läste det första kapitlet i boken innan lektionen och jag kom faktiskt ihåg en hel del från den metodkurs jag gick på SU förra året (som nominala-, ordinala-, intervall- och ratiovariabler t.ex.) Idag hade vi (som alltid) 1½h teori då läraren går genom det vi ska ha läst inför lektionen och sen 1½h laboration i datasalarna med SPSS. Jag jobbade med en tjej som heter Monica och som ursprungligen kommer från Rumänien. Hon hade hört när jag pratade med läraren förra gången och tyckte att det var jättespännande att jag kom från Sverige. :)

Efter lektionen gick jag och fixade mitt studentkort för universitetet. Med detta kort får man rabatter på t.ex. tunnelbanekort och man behöver det också för att skriva tentor och låna böcker i biblioteket. Jag var dock inte medveten om att de skulle trycka upp en kamera i ansiktet på en där på plats, vilket medförde att jag ser ordentligt rolig ut på min bild! Jag kom utifrån (-25) med knallröda kinder och jag ser verkligen jätteöverraskad ut på fotot. Kortet är dessutom taget underifrån (jag är väl för lång antar jag..) vilket gör att en enorm skugga ger sken av ett enormt käkparti. Jag ser ut som en "shemale" som fått syn på ett par läckra stövletter i lack till nedsatt pris..

Efter det mötte jag upp en kille som heter Cédric som jag mailade lite med när jag letade lägenhet hemifrån. Från början var tanken att jag skulle flytta in med honom, men det visade sig sen att han inte kunde hyra ut för 4 månader enbart. Cédric är från Marseille ursprungligen, men har pluggat i Aix-en-Provence (precis som jag!), så vi har en hel del att prata om. Vi gick till ett chocolaterie som hade allt att bjuda på i chokladväg. Gillar man choklad var detta förmodligen att likställa med himmelriket. Jag var kall, så jag tog en varm choklad (enbart smält choklad!) med en kula vaniljglass på toppen som sakta smälte i den varma chokladen.. Mums! Cédric berättade sedan en massa om Montréal och visade på min karta var det fanns bra restauranger, barer, caféer och biografer. Här finns tydligen många sjöar (som tydligen är stora också) i de olika parkerna som man kan åka skridskor på och det verkar finnas en hel del att välja på om man vill ta en dagstur till en skidanläggning någonstans. Cédric tar sig över gränsen till Vermont i USA (ungefär 2h med bil tydligen) för att åka skidor relativt ofta med sina vänner och om jag ville fick jag gärna följa med nästa gång. All snö här gör mig verkligen sugen på att åka snowboard!

Vägen hem var helt fruktansvärd kall, men all denna kyla har skapat en ny rutin för mig. Det finns inte mycket som slår en ångande varm dusch efter att man varit ute i kylan hela dagen!

Inga kommentarer: