onsdag 21 januari 2009

21 jan - Le Yoga et le Hockey ?



Hittade en maskin för att testa alkolholhalten mitt inne på ett köpcenter. Tyckte det var lite lustigt faktiskt! :)

Idag hade jag min första inlämning! Insåg direkt när jag skulle lägga min fiche (paper) i lärarens postbox att jag hade gjort mitt första fel. Alla som tidigare hade lämnat in hade ett försättsblad som såg identiskt ut. Detta försättsblad har jag sett tidigare i kursplanen, men jag trodde att det var ett försättsblad man skulle använda för de större arbetena vi ska lämna in senare. Vem skriver ett försättsblad till ett arbete på 1 sida? Känns inte så miljövänligt faktiskt. Det blir i alla fall mitt argument när jag får ytterligare 10% avdrag för bristande form på det inlämnade materialet... :)

En av mina lärare idag (i globalisationskursen) blev i alla fall uppriktigt imponerad av att jag kunde prata 3 språk. När jag sa att jag kom från Sverige (alla andra utbytesstudenter kommer från Frankrike) studsade han nästan till i sin stol och undrade hur i hela fridens namn det kom sig att jag pratade franska..? Han verkade mycket nöjd över att ha en svensk i klassrummet (det är ju en globaliseringskurs trots allt) och retade alla andra kanadensare i salen för att de bara kunde ett språk.. Tidigare fick han nämligen göra en live-dubbning av några av Obamas tal eftersom alldeles för många inte förstod engelska (och ändå bor de i en tvåspråkig stad!). Kanske kan jag samla lite pluspoäng i denna kurs i stället?! :)

Igår började min Yogakurs på universitetets sportanläggning och jag kan säga en sak, ingen annanstans än i Kanada kan yogasalen ligga mitt emot hockeyrinken. Jag var där i ganska god tid och skulle gå in i omklädningsrummet för att ta av mig jackan och göra mig redo. Jag valde, av naturliga skäl, omklädningsrummet som låg mitt emot salen. Det visade sig vara helt fel, av många anledningar. Jag hann inte ens gå in genom dörren förrän 15 killar i hockeymundering (skridskor, skydd, hjälm, allt!) avancerade i full karriär nästan rakt över mig i min lilla yogadräkt. Jag blev ganska förvånad minst sagt (de var enorma!). Men yogakursen var bra och jag fick lära mig en massa nya saker som vi inte gjort på kurserna hemma i Sverige. Idag har jag dock ont överallt eftersom jag inte rört mig på ett år ungefär.. Jag tror att jag förtillfället saknar i stort sätt alla muskler jag behöver för annat än att sova eller sitta. Dags att göra något åt det med andra ord.

Efter yogan gick jag hem till Dominique för att boka vår resa till Quebec nästa helg. Hon bor i korridorerna på skolan (som lappis typ). Blev förvånad över hur fräscha de var faktiskt. Sen kom Pauline över och vi åkte gemensamt in till stan sen (de skulle ut och jag skulle handla mat). Jag har fått väldigt konstiga vanor här nere. Jag handlar alltid typ halv 11 på kvällen (då är det typ bara jag och kassörskorna, som börjar känna igen mig..). Sen äter jag på de mest märkliga tiderna och sitter uppe hela nätterna och ugglar. Har blvit helt beroende av vanlijsmakande sojamjölk och muesli också.. Tror jag måste försöka få lite rutiner i vardagen snart faktiskt. Ska köpa en väckarklocka i morgon, så då blir det nog lättare att komma upp på morgnarna (de säger att det ska funka i alla fall ;)).

Inga kommentarer: