fredag 16 januari 2009

16 jan - Le quartier Chinois



Idag trotsade jag och Dominique (den tyska tjejen) kylan (-25, kändes som -35 med vinden) och gav oss ut på stan för att se oss omkring. Jag hade underställ och en massa kläder ovanpå det, men det var ändå hur kallt som helst! Man kunde vara ute ungefär 10 minuter i sträck innan man var tvungen att gå in någonstans och dricka eller äta något varmt.

Vi började i Vieux-Port, men eftersom mycket var stängt där gick vi i stället till China Town, som i Montréal egentligen bara består av några gator. Till min stora lycka fanns det massor av vietnamesiska (väldigt kinesiskt!) pho-restauranger att välja på. När jag och Jan var i Paris i november gick vi runt i typ 3 timmar innan vi hittade min favoritvietnames och när vi väl kom fram visade det sig att de inte ens hade något vegetariskt (jag var inte vegetarian när jag bodde i Paris). Jag var bitter i flera timmar efter det (och Jan var förmodligen hungrig..), men idag kändes det som att i alla fall jag tog revansch! Dominique blev också väldigt överraskad över hur gott det var, hon hade aldrig tidigare ätit en pho-soppa. För er som inte vet vad det är så är en Pho en traditionell vietnamesisk nudelsoppa med en enormt vällagad buljong (hemgjord och kokt i flera timmar oftast). I soppan kan man lägga vad som helst, men det är mycket grönsaker, groddar etc. Supergott verkligen och det känns som rena hälsokuren. Perfekt också för att återfå lite värme när det är kallt!

Fick också tag på världens sötaste Hello Kitty-inneskor! Får visa en bild på dem någon gång, de var verkligen underbara. Det fanns många butiker med asiatiska prylar (typ sidenmorgonrockar och så), men också mycket asiatiska matbutiker som jag förmodligen kommer besöka ganska ofta.

Efter det gick vi i de underjordiska tunnlarna till en jättemysig saluhall där det fanns massor med bra saker att välja på. En sak är säker och det är att i Montréal behöver man verkligen inte gå hungrig! Det finns restauranger och caféer överallt som lockar med den ena läckerheten efter den andra!

Inga kommentarer: